Tutkin selkokieltä graafisen suunnittelijan näkökulmasta ja teen aiheesta opinnäytettä Aalto-yliopistoon (Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulu). Osana tätä työtä olen selvittänyt, miten tablet-tietokoneita voidaan käyttää hyödyksi esimerkiksi kuntoutuksessa ja erityisopetuksessa. Erityisesti olen kiinnostunut siitä miten visuaaliset ratkaisut tässä yhteydessä toimivat ¬– kuvien ja tekstin selkeys, värien käyttö ja ylipäätään koko graafinen käyttöliittymä. Nämä asiat ovat tärkeitä käytettävyyden kannalta ja niitä kehittämällä voidaan sovellusten käyttämisestä tehdä helpompaa, nopeampaa ja miellyttävämpää.

Vierailin 25. päivä tammikuuta Voisalmen koululla seuraamassa miten 6­–9 luokkalaiset oppilaat käyttävät iPadiä opiskelun apuna. Ajelin aamulla Helsingistä kohti Lappeenrantaa ja matkan aikana vähän jännittikin miten oppilaat minuun suhtautuisivat? Onneksi pelko oli turhaa, luokassa oli vastassa harvinaisen mukava porukka nuoria poikia ja tyttöjä. Minulla oli oikein hauskaa kun sain seurata kuinka oppilaat laitteita käyttivät ja opin paljon uutta iPadin käytöstä opetustarkoituksiin.

Olin erittäin positiivisesti yllättynyt siitä miten hienosti oppilaat iPadejä käyttivät. He selvästikin keskittyivät erittäin tarkaavaisesti siihen mitä tekivät, kuitenkin käyttö oli luontevaa ja helpon oloista. Klikkailut, raahaamiset, äänenvoimakkuuden säädöt, kuulokkeiden käyttö, sovellusten käynnistäminen ja lopettaminen sekä kaikki muukin touhuaminen sujui suurimmalta osalta täysin ongelmitta. Kukaan ei myöskään osoittanut turhautumisen merkkejä vaikka jokin homma ei heti ottanut onnistuakseen, se kertoo mielestäni ehkä eniten laitteen soveltumisesta opetustarkoituksiin. Kun tekeminen on mielekästä niin oppiminen sujuu nuorilta luonnostaan.

Tablet-tietokoneiden käyttö opetustarkoituksiin on vielä suhteelisen uusi juttu, mikä näkyy eniten juuri opetuskäyttöön suunniteltujen sovellusten määrässä ja laadussa. Käytettävyyden näkökulmasta näissä sovelluksissa olisi valitettavasti paljon kehitettävää. Visuaalisesti niiden taso on usein harmillisen heikko ­– suomeksi sanottuna, ne näyttävät tylsiltä ja ankeilta. Uskon, että tilanne on kuitenkin parantumassa ja juuri tähän pyrin myös omalla työlläni vaikuttamaan.

Tablet-tietokone fyysisenä laitteena tuntui sopivan kokoiselta Voisalmen oppilaille. Toki ei haittaisi vaikka ne olisivat hivenen kevyempiä, mutta laitteisiin hankitut suoja/tarttumakuoret tekivät käsittelystä helpompaa – samalla varmasti myös pidentävät käyttöikää. Näytön koko voisi olla pulpettityöskentelyssä vielä hieman suurempi, mutta silloin laitteen kanssa liikkuen työskentely olisi hankalaa. Laitteen liikuteltavuus on ehdottomasti sen suurimpia etuja ja tätä ominaisuutta Voisalmen oppilaat harjoituksissa hauskasti hyödynsivätkin. Nykyistä pienempiä laitteita oppilaiden olisi hankala käyttää sormella ohjaten. Myöskin näytöllä oleva teksti, kuvat ja nappulat olisivat turhan pienikokoisia. Kuulokkeiden käyttö auttoi vähentämään melua luokkahuoneessa ja varmasti parantaa kuullun ymmärtämistä esimerkiksi ääntämisharjoituksissa.

Suuri kiitos Voisalmen 6–9 luokan oppilaille mukavasta ja opettavaisesta tuokiosta luonanne. Kiitokset myös opettajille ja avustajille, jotka jaksoivat vastailla loputtomiin kysymyksiini.

terveisin

Topi Lehto